Tweede Kamerverkiezingen 2017

Logo SGP_CUwoensdag 01 februari 2017

Op DV woensdag 15 maart 2017 gaat Nederland naar de stembus. Kiezers bepalen dan welke 150 Nederlanders namens hen vier jaar lang volksvertegenwoordiger mogen zijn. De Tweede Kamerleden controleren de regering en maken en beoordelen wetsvoorstellen.

31 partijen hebben op maandag 30 januari hun kandidatenlijsten ingeleverd bij de Kiesraad. Zij willen deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen.

Op donderdag 2 maart 2017 zal een Verkiezingsbijeenkomst van de SGP worden gehouden in het Calvijn College, Klein Frankrijk 19 te Goes.

Inloop 19.30 uur.

Aaanvang 20.00 uur.

Dinsdag 31 januari heeft de Kiesraad (het centraal stembureau) in een besloten zitting deze kandidatenlijsten onderzocht. De Kiesraad heeft bij verschillende partijen verzuimen geconstateerd, zoals het ontbreken van voldoende ondersteuningsverklaringen. Deze partijen hebben nog tot vrijdag 3 februari 15.00 uur om de geconstateerde verzuimen te herstellen.

Op vrijdag 3 februari om 16.00 uur maakt de Kiesraad bekend welke kandidatenlijsten geldig zijn. Ook beslist de Kiesraad dan over geldigheid van de kandidaten die op de lijsten staan en van de partijnamen. Dit gebeurt in een openbare zitting in de Tweede Kamer. Ook beslist de Kiesraad in deze zitting over de geldigheid van de lijstencombinaties en nummert de kandidatenlijsten.

Zodra meer gegevens omtrent de Verkiezingsbijeenkomst van de ChristenUnie bekend zijn zullen ook deze op de website bekend gemaakt worden.